تحولات لبنان و فلسطین

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز با اشاره به اقدامات این دانشگاه در خصوص جذب دانشجویان بین‌المللی گفت: خوشبختانه تعداد این دانشجویان در سال تحصیلی جاری تقریباً دو برابر شد.

افزایش ۲ برابری جذب دانشجویان بین المللی تبریز/ بورسیه‌ دانشجویان بعد از ۲۰ سال وقفه

به گزارش قدس آنلاین، مصطفی صحرایی با اشاره به اقدامات این دانشگاه در خصوص جذب دانشجویان بین‌المللی اظهار کرد: خوشبختانه تعداد دانشجویان بین‌المللی جذب شده در سال تحصیلی جاری تقریباً دو برابر شد که امیدواریم شاهد افزایش این تعداد در سال تحصیلی آینده باشیم. تسهیلات متعددی در خصوص دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته شده است که یکی از این تسهیلات افزایش ظرفیت اساتید برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی است تا اساتید بتوانند با فراغت بال نسبت ‌به انتخاب دانشجویان بین‌المللی اقدام کنند؛ از دیگر اقدامات انجام شده در خصوص دانشجویان بین‌المللی می‌توان به افزایش سقف حق‌التدریس اساتید این دانشجویان اشاره کرد. متأسفانه تاکنون تنها ضرایب مربوط به این بحث در هیأت‌ امنا تصویب شده است  و ما امیدواریم موضوع افزایش سقف نیز به تصویب هیأت امنا برسد.

حساسیت بالا در فرآیند جذب دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه تبریز

وی در واکنش به برخی انتقادات در خصوص پایین بودن کیفیت علمی دانشجویان بین‌المللی، گفت: پایین بودن کیفیت دانشجویان فعلی موضوعی غیرقابل‌انکار است و دانشجویان فعلی به‌لحاظ علمی اصلا قابل مقایسه با دانشجویان دهه‌های ۱۳۶۰، ۱۳۷۰ و حتی ۱۳۸۰ نیستند. این موضوع در ‌خصوص دانشجویان بین‌المللی نیز صدق می‌کند اما نباید به‌صورت کلی به موضوع نگاه کنیم چراکه در بین دانشجویان داخلی و دانشجویان بین‌المللی، افراد بسیارسطح بالایی نیز وجود دارد. لذا ما باید تمهیداتی را در خصوص بالا بردن کیفیت علمی و فرآیند تحصیلی دانشجویان بین‌المللی در نظر بگیریم.

صحرایی با بیان اینکه دانشگاه حساسیت زیادی در فرآیند جذب دانشجویان بین‌المللی دارد و تنها ۵۰ درصد از متقاضیان جذب دانشگاه می‌شوند، اضافه کرد: بر خلاف گذشته که متأسفانه نظارت کمتری در جذب دانشجویان بین‌المللی انجام می‌شد و اساتید و گروه‌ها، نقشی اندکی در این انتخاب داشتند، اکنون این کار به گروه‌ها واگذار شده و اگر گروه‌ها و اساتید مربوطه بعد از انجام مصاحبه با دانشجویان سطح علمی آن‌ها را در شأن دانشگاه تبریز تشخیص دهند، آن دانشجویان جذب خواهند شد.

الزام حضور دانشجویان بین المللی در کلاس‌های آموزش زبان فارسی

وی در خصوص تدریس زبان فارسی به دانشجویان بین‌المللی نیز گفت: متأسفانه مرکز آزفا دانشگاه (آموزش زبان فارسی) درگذشته – مخصوصا در ایام شیوع ویروس کرونا- به‌صورت منفعلانه عمل می‌کرد. ما برای جبران این مشکل و بعد از قرارگرفتن مرکز آموزش زبان فارسی در ذیل معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، حساسیت زیادی به خرج دادیم و اکنون دانشجویان بین‌المللی ملزم به شرکت در کلاس‌های مرکز آموزش زبان هستند و از سال تحصیلی آینده نیز تمامی دانشجویان بین‌المللی جذب شده باید باید همزمان با دروس جبرانی، در کلاس های زبان فارسی در نیمسال اول شرکت کنند، و از نیمسال دوم وارد دروس اصلی خواهند شد.

بورسیه‌ دانشجویان بعد از ۲۰ سال وقفه در دانشگاه تبریز

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز با اشاره به برنامه‌ریزی‌ دانشگاه برای اجرای طرح بورسیه‌ی تحصیلی با استفاده از ظرفیت برخی از صنایع و شرکت‌های استان، گفت: ما در حال برگزاری جلسات متعدد با برخی صنایع و شرکت‌های بزرگ تبریز از جمله تراکتورسازی، پتروشیمی، پالایشگاه و مخابرات هستیم تا بتوانیم دانشجویان کارشناسی را با بورسیه‌ی این شرکت‌ها جذب کنیم و امیدواریم در سال آینده با گنجاندن جذب بورسیه در دفترچه‌ی راهنمای کنکور، علاوه بر جذب دانشجویان به‌صورت بورسیه، علاوه بر رفع دغدغه‌ی خانواده‌ها در خصوص اشتغال فرزندان، صنایع و شرکت‌هایی که هزینه‌ی تحصیلی دانشجویان را می‌پردازند، بتوانند بعد از فارغ‌التحصیلی دانشجویان، نیروهای نخبه‌ی دانشگاهی را جذب کنند.

وی ادامه داد: دانشگاه تبریز هیچ چشم داشتی درخصوص مسائل مالی نداشته و هدفی جز ایفای نقش به‌عنوان پل ارتباطی بین فارغ التحصیلان بورسیه و صنایع استان ندارد و حتی دانشگاه حاضر است تعدادی از واحدهای درسی را نیز به دروسی مرتبط با آن صنایع و شرکت‌ها اختصاص دهد. امیدواریم با توجه به پتانسیل علمی دانشگاه تبریز و پتانسیل صنعتی تبریز، برای اولین بار شاهد اجرای بورسیه‌ی تحصیلی بعد از گذشت ۲۰ سال در دانشگاه تبریز  باشیم.

تقویت رشته‌های پرمتقاضی و ایجاد رشته‌های بین رشته‌ای

صحرایی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به سیاست‌ وزارت علوم در خصوص تقویت رشته‌های پرمتقاضی و ایجاد رشته‌های بین رشته‌ای اظهار کرد: با توجه به اینکه تعدادی از رشته‌های دانشگاهی پر متقاضی بوده و تعدادی نیز کم متقاضی هستند، سیاست وزارت علوم بر این اساس است که رشته‌های پر متقاضی را تقویت کرده و رشته‌های کم متقاضی به‌مرور کنار گذاشته شود. همچنین یکی دیگر از برنامه‌های وزارت علوم ایجاد رشته‌های بین رشته‌ای براساس نیازمندی‌های جامعه و صنعت است که می‌تواند بسیار مثمر ثمر باشد. اما یکی از مشکلات رشته‌های بین رشته‌ای این است که متأسفانه این رشته‌ها در آزمون‌های استخدامی گنجانده نمی‌شود و سازمان استخدامی و دستگاه‌های اجرایی باید در زمان استخدام این رشته‌ها را نیز در نظر بگیرند.

 وی همچنین با اشاره به آئین‌نامه‌ی انتخاب استاد مشاور برای دانشجویان کارشناسی، خاطرنشان کرد: هدف از این آئین‌نامه استفاده از تجربیات اساتید خبره در مسائل علمی و فرهنگی دانشجویان کارشناسی است، تا در بدو ورود به دانشگاه مشاوره‌های لازم را انجام داده و برای حل مشکلات تحصیلی و فرهنگی دانشجویان در طول تحصیل کمک نمایند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز، ارتقاء گروه آموزش‌های آزاد و الکترونیکی دانشگاه به مرکز آموزش های آزاد و الکترونیکی را از دیگر اقدامات معاونت آموزشی دانشگاه برشمرد و افزود: در حال حاضر تدریس زبان‌های خارجی نیز در این مرکز فعال بوده و دانشجویان، دانش آموزان و تمامی علاقمندان به یادگیری زبان‌های خارجی می‌توانند در کلاس‌های این مرکز شرکت کرده و مدرک پایان دوره را اخذ نمایند.

به گفته‌ صحرایی، ابلاغ شیوه‌نامه‌ی پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون (پذیرش به‌صورت استاد محور) به دانشکده‌ها، افزایش حق داوری پایان‌نامه‌ها، ایجاد ۱۱ رشته‌ی جدید در مقطع کارشناسی ارشد و سه رشته‌ی جدید در مقطع دکتری، اعزام ۲۰ دانشجوی دکتری به خارج از کشور برای حضور در فرصت‌های مطالعاتی، برگزاری منظم جلسات شورای برنامه‌ریزی معاونت آموزشی با هدف بازنگری در برخی از رشته‌ها و تقویت رشته‌های مجازی در رشته‌های پرمتقضای از جمله اقتصاد و مدیریت و نیز توجه ویژه به دانشجویان شاغل به تحصیل در پردیس های دانشگاه از دیگر اقدامات معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریزدر طول یک سال اخیر می‌باشد.

 طرح بزرگ تحول آموزشی دانشگاه

صحرایی در خصوص طرح تحول آموزشی دانشگاه تبریز نیز گفت: طرح تحول آموزشی برنامه‌ی جامعی است که ازسوی معاونت آموزشی وزارت ابلاغ شده و دانشگاه تبریز  نیز دراین‌راستا قدم‌های  مؤثری را برداشته است. این طرح در ۲۵  سرفصل تهیه‌شده و به‌صورت کاملاً کارشناسی و تخصصی تمامی موارد از جمله تعداد دانشجویان، ماندگاری دانشجویان در رشته‌ها، تعداد اساتید و رشته‌های موجود در تمام مقاطع و تمامی گروه‌ها را مورد بررسی قرار داده است. امیدوار هستیم با اجرای این طرح دو دانشکده بین رشته ایی جدید «دانشکده‌ی علوم و فناوری‌های راهبردی  » مربوط به بین رشته‌های علوم پایه و فنی مهندسی و همچنین ایجاد «دانشکده بین رشته‌ای علوم انسانی» را برای اولین بار در دانشگاه تبریز ایجاد کنیم.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز یادآور شد: ما اعتقاد داریم دانشگاه تبریز پتانسیل بالقوه بسیار بالایی دارد و با مدیریت علمی، صحیح، دانش محور، با مشارکت اساتید و نخبگان دانشگاهی و به دور از مسایل حاشیه ایی می توان به اهداف بسیار والایی دست یافت.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.